23 kwietnia 2019
Barter w świecie bloga– czym jest?

Działanie na zasadzie barteru budzi spore kontrowersje w świecie bloga. Nie każdy bloger godzi się na taką formę działania. Czy nawiązywanie tego typu współpracy w sferze bloga ma jakikolwiek sens? W dzisiejszym wpisie skupimy się na tej właśnie kwestii, a także przedstawimy zalety i wady takiej współpracy.
Niegdyś barter był uznawany za najpopularniejszą formę współpracy. Obecnie jednak sytuacja ta uległa zmianie do tego stopnia, że blogerzy z reguły wcale się na nią nie godzą. Autorzy w jasny sposób podkreślają, że nie są zainteresowani pracą za produkty albo próbki – według nich nie jest ona profesjonalna. Blogowanie nie należy do najłatwiejszych prac, a każdy specjalista w swojej dziedzinie chce być należycie nagradzany. Z drugiej zaś strony występują czasem takie przypadki, gdzie zaangażowanie w bezpłatne działania także ma swoją wartość.
Słowem barter określa się darmową wymianę towarów, czy usług na inne. Strony, które godzą się na taką współpracę określają wartość takich produktów/usług i podążają za tym, aby każda ze stron była zadowolona z takiej formy handlu. Warto pamiętać, że była to pierwotna metoda ekonomiczna na obszarach, gdzie nie znano jeszcze pieniądza.

Jak objawia się współpraca według omawianej formy w świecie bloga?
Wynagrodzeniem za akcję z uczestnictwem blogera nie jest pieniądz, a produkty znajdujące się w firmie. Założeniem tej formy jest wymiana towaru za usługi związane z promocją. Pomimo tego, że taka forma współpraca nie ma wielu zwolenników, czasem naprawdę warto na nią postawić. Dużo zależy od autorów oraz towaru na rynku. Barter w pewnym stopniu określa się też jako działanie symbiotyczne.

Współpraca na omawianej zasadzie z blogerami – jak to wygląda?
Najczęściej takie akcje nie są szczególnie skomplikowane. Działa tutaj łatwa zasada wymiany. Marka proponuje blogerom, by skorzystali z jej produktów, czy usług, ci testują, a później piszą o tym w sieci. Wynagrodzeniem jest tutaj wykorzystanie produktu, albo skorzystanie z usług, a do blogerów należy zadanie promowania ich przez konkretny okres. Marka otrzymuje miejsce u znanego blogera, a on może testować produkty albo korzystać z usług.

Kiedy taka współpraca znajduje uzasadnienie?
Rozpatrując taką współpracę okiem marki, jest ona korzystna dla młodych, początkujących firm, które dopiero zaczynają działać na rynku i chcą, aby ludzie dowiedzieli się o nich. Oczywiste jest to, że w początkach swojego działania w branży, mają one określone środki finansowe na marketing i reklamę, a przebicie się w gronie konkurencyjnym nie jest łatwe. W związku z tym takie właśnie firmy oferują blogerom omawianą formę współpracy. Zależy im na jakimś wpisie informacyjnym w zamian za wysyłkę towaru, albo umówienie się na określony termin i miejsce zrealizowania usługi. Blogerzy natomiast testują zaoferowane im produkty.

Taką współpracę proponują jednak też blogerzy, którzy np. zamierzają przeprowadzić u siebie jakąś akcję pierwszy raz. Patrząc okiem agencji albo marki jest to zaleta już na samym początku – poprzez takie działania blogerzy budują pozytywne relacje i wizerunek. Za każdym razem jednak istnieje takie ryzyko, że współpraca nie da zamierzonych rezultatów, albo, że blogerzy nie wykonają w pełni swojej umowy. W taki sposób sprawdza się więc, czy danej osobie można zaufać. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, taka współpraca może oznaczać dobry początek kampanii.

Call Now Button